Een website is een belangrijk onderdeel voor bedrijven, stichtingen en iedereen die naamsbekendheid wil krijgen. Het is namelijk het digitale visitekaartje en potentiële klanten en geïnteresseerden kunnen jou via het internet vinden. Je moet er daarom voor zorgen dat je altijd een goed opgebouwde website hebt. Professionals kunnen altijd helpen bij het ontwikkelen van jouw website en alles wat erbij komt kijken. Maar wat kost een website laten bouwen precies? Onderstaande informatie zet een groot aantal zaken voor jou op een rij, zodat je zelf aan de slag kunt gaan.
Wat kost een website: de 5 verschillende mogelijkheden
Om te weten te komen wat het laten maken van een website precies kost, moet je goed gaan kijken naar de verschillende mogelijkheden. Er zijn namelijk vijf verschillende mogelijkheden, die jou altijd een ander eindresultaat bieden. Zo kun je denken aan een goede website, maar ook voor een professionele website, een complexe website of juist een simpele website. Ook kun je de website zelf maken, waardoor er geen kosten bij komen kijken. Maar wat kost een website laten maken als je de verschillende mogelijkheden bekijkt?
• Een Goede website: €1250 - €2500
• Een professionele website: € 2.500 – € 10.000
• Grote complexe website: 10.000 - 30.000, kan oplopen tot wel 100.000 euro
• Simpele website: € 200 – € 1.000
• WordPress: Gratis!
Heb ik een goede website ( €1.000 – € 2.500) of een professionele website ( € 2.500 – € 5.000) nodig?
Voordat je een keuze maakt, is het altijd goed om te weten te komen welke website je nodig hebt. Het kan namelijk zijn dat je een goede website nodig hebt, maar ook dat je een professionele website moet laten bouwen. Je kunt je hierbij afvragen wat het verschil is. Een goede website kan soms immers ook professioneel gebruikt worden. Ondernemers zullen daarom soms geneigd zijn om voor een goedkopere oplossing te gaan. Als ondernemer zie je dan echter veel over het hoofd, waardoor je op de lange termijn weer met nieuwe kosten komt te zitten. Denk bijvoorbeeld aan de code van de website. Aan de voorkant kan het er bijvoorbeeld goed uitzien, maar achter de schermen gaat het soms dramatisch werken of kunnen problemen niet opgelost worden door een verkeerde code.
Het verschil zit hem vooral in het doeleind waarvoor je hem gaat gebruiken. Met een goede website kun je al veel informatie overbrengen. Als ZZP’er of beginnende ondernemer kun je hiermee naamsbekendheid opbouwen. Denk bijvoorbeeld aan een portfolio voor tekstschrijvers en kunstenaars, maar ook aan een professioneel blog. In dit geval heb je vaak al voldoende aan de standaard functies. Als bedrijf gaat het echter om veel meer. Er zijn complexere functies, die wederom in de codes terug te vinden zijn, en je wilt ook een goed contact onderhouden met klanten. Je moet er daarom altijd voor zorgen dat het zowel op als achter de website goed blijft werken en je profiteert van een goed werkende website.
Lees onze blog over 10 populaire soorten website om te kijken welke het beste bij jou past!
En wat kost een responsive website?
Een responsive website laten maken is tegenwoordig ook belangrijk. Mensen kijken steeds vaker via een ander apparaat dan de computer naar verschillende pagina’s en door de website responsive te maken, past de pagina zich automatisch aan de grootte van het beeldscherm aan. Je maakt jouw website dus gebruiksvriendelijk en kunt er grote resultaten mee behalen. Tegenwoordig zullen veel professionals dit automatisch voor jou doen. Het zit daarom ook in de prijs inbegrepen. Als je zelf via WordPress een website bouwt, kun je altijd een thema vinden die dit voor jou realiseert. Je kunt eventuele extra kosten altijd navragen bij de professional voordat de ontwikkeling begint.
Wanneer een website laten maken?
Maar wanneer laat je dan een website maken? Er zijn veel verschillende redenen waarom jij een website nodig kunt hebben. Zo wil je als ondernemer bijvoorbeeld altijd vindbaar zijn. Vooral als ZZP’er of eenmanszaak is dit van belang. Je moet jouw klanten binnenhalen en het is daarom een must om de website goed op te laten zetten. Je kunt hiermee jouw concurrenten ook achter je laten. Door een goede vindbaarheid te hebben, nemen de potentiële klanten ook bij jou een kijkje en zal jouw omzet dus gaan groeien. Daarnaast kunnen bestaande klanten altijd de producten en diensten bekijken via de pagina’s.
Je moet daarom altijd goed bekijken wat jij wilt bereiken. Het is echter altijd aan te raden om een website te laten maken of er zelf een te ontwikkelen. Ook kun je voor verschillende initiatieven de website ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan een crowdfunding, waarbij je alles goed uit kunt leggen en de voortgang beter kunt verwoorden. Zo weten donateurs bijvoorbeeld precies wat er allemaal met het geld gedaan wordt. Het is daarom aan te raden om vanaf het begin al een goede website in elkaar te zetten, zodat je er op een later moment geen tijd meer aan kwijt bent en je je kunt richten op andere zaken.
Is het maken van een goed-in-elkaar-zittende website duur?
Een goede website hoeft over het algemeen niet duur te zijn. Het is afhankelijk van verschillende factoren hoeveel de website uiteindelijk gaat kosten. Wanneer je bijvoorbeeld een standaard website wilt met slechts een aantal pagina’s, kun je vaak al in de lagere categorieën kijken. Hiermee kun je jouw potentiële klanten toch voldoende bieden, zonder dat het een flinke investering gaat zijn. Als je echter een professionele website wilt, waarbij veel complexe functies beschikbaar zijn voor jouw klanten, zal het steeds duurder worden. Denk bijvoorbeeld aan een webshop. De hoge kosten liggen dus voornamelijk bij de complexiteit en niet bij een goed werkende website waar jouw klanten al veel aan kunnen hebben.
Oké, vertel nog even wat ik mag verwachten voor mijn investering!
Het laten maken van een website is een flinke investering. Zeker als beginnende ondernemer kan dit soms terughoudend werken. Echter kun je er veel voor terugverwachten als je deze investering gaat maken. Zo heb je bijvoorbeeld altijd een goede website in handen, waar je weinig tijd voor nodig hebt. Als je de website zelf gaat ontwikkelen neemt het immers veel tijd in beslag. Deze tijd kun je als ondernemer beter besteden aan andere zaken binnen de bedrijfsvoering. De professional heeft meer kennis van de websites, waardoor het sneller gaat en het wellicht ook beter in elkaar zit. Jouw website gaat hierdoor altijd goed werken.
Bij het maken van de investering zal er altijd gekeken worden naar wat jij wilt bereiken met de website en jouw bedrijf. Je bent daarom altijd in contact met de professional. Je krijgt een website die bij de huisstijl van het bedrijf past en het aantal pagina’s kan altijd bepaald worden. De professionals zullen dit daarom altijd aan al jouw wensen aanpassen. Daarnaast zal de website altijd goed navigeerbaar zijn en is deze voorzien van een goede indeling. De investering zal het geld daarom altijd waard zijn. Je merkt na verloop van tijd ook dat jouw bedrijf meer omzet gaat draaien met een goed werkende website.
Wat zit niet bij de prijs?
Bij de kosten van het bouwen van de website draait het voornamelijk om het verkrijgen van de pagina’s en de functionaliteiten. Echter ben je er dan nog niet. Jouw website moet nog live, je wilt dat jouw website te allen tijde up-to-date is en dat je bij problemen geholpen wordt. Er zijn daarom een aantal zaken die niet bij de prijs inbegrepen zit, maar waar je wel aanspraak op kunt maken door een iets hogere investering te doen. Als je bijvoorbeeld bij de professional terecht wilt kunnen voor vragen en support moet je een langdurige samenwerking met de ontwikkelaar aangaan. Deze zal hier altijd een soort contract voor opstellen, zodat je op voorhand weet aan welke kosten je kunt denken. Houd hierbij wel rekening met hoge uurtarieven.
Ook kunnen er kosten voor de hosting en domeinregistratie bij komen. Dit is nodig om de website bereikbaar te maken voor klanten en zal daarom ook altijd naar behoren gedaan moeten worden. Professionals kunnen hier altijd bij helpen. Verschillende ontwikkelaars kunnen dit zelf, maar hebben ook een groot netwerk waar zij gebruik van kunnen maken. Tevens kan het onderhoud door een professional uitgevoerd worden. Deze kosten zitten ook niet in het ontwikkelen van de website inbegrepen. Je moet jezelf daarom altijd goed laten informeren naar de kosten die er nog bij komen voordat je een samenwerking aangaat met de ontwikkelaar.
Extra eenmalige kosten bij het bouwen van een website
Bij het laten maken van een website kunnen ook eenmalige kosten komen kijken. Bij WordPress kun je bijvoorbeeld voor een van de betaalde thema’s gaan (tussen 50 en 90 euro). Als je een website door een professional laat aanpassen, moet je vaak rekenen op kosten tussen de 1000 en 2500 euro. Hierbij is het afhankelijk van de complexiteit en de tijd die de professional erin moet steken. De teksten kun je laten maken door een marketingbureau of tekstbureau. Reken dan op eenmalige kosten tussen de 750 en 1000 euro per 10 pagina’s, afhankelijk van de tarieven die geboden worden. Voor foto’s kun je beeldmateriaal van Shutterstock.com halen, maar ook voor een professionele fotograaf kiezen. De kosten verschillen dan aanzienlijk van elkaar.
Kosten hosting en domeinregistratie
Bij het ontwikkelen van een goede website komen niet alleen de kosten voor de ontwikkeling kijken. Het ontwikkelen zorgt er namelijk nog niet voor dat de website ook zichtbaar is voor jouw potentiële en bestaande klanten. In plaats daarvan moeten ook de hosting en domeinregistratie geregeld zijn. Bij WordPress gebeurt de hosting automatisch. Zodra je de website live zet, kunnen mensen deze al vinden. Echter heb je dan geen eigen domein. Hiervoor zijn verschillende pakketten te vinden. De domeinregistratie is op deze manier altijd goed te regelen.
Als je de website door een professional laat ontwikkelen, kunnen de hosting en domeinregistratie ook door het bedrijf geregeld worden. Er zijn een groot aantal hostingbedrijven in Nederland te vinden, welke allemaal andere tarieven hanteren. Het verschil hierbij zit hem voornamelijk in de snelheid, up-time en service. Ook andere factoren spelen een rol bij de hoogte van het tarief. Je kunt in feite voor 20 euro per jaar jouw website al live hebben. Hoe beter de hosting, hoe hoger de kosten. Het kan daarom ook oplopen tot 100 euro per maand. Voor professionele websites is vaak een hoger tarief van belang.
Onderhoudscontract?
Bij de kosten van een goede website zitten de kosten voor het onderhoud niet inbegrepen. Wanneer je de website zelf bouwt, dien je het onderhoud ook zelf uit te voeren. Bij professionals kun je hier vaak een contract aangaan. Een goede, snelle en eenvoudig te gebruiken website heeft dit onderhoud echter wel nodig. De functionaliteiten zullen hierdoor namelijk aanzienlijk gaan verbeteren en jouw klanten zullen al snel naar de concurrent gaan als jouw website niet meer naar behoren werkt. Het onderhoud kan dus een groot verschil geven in de omzet van jouw bedrijf.
Daarnaast zal het onderhoud op de beveiligingsupdates plaatsvinden. De beveiliging is belangrijk als je een veilige omgeving wilt hebben voor jouw klanten. Ook zullen hackers geen kans krijgen om jouw website over te nemen. Tijdens dit onderhoud zal altijd een back-up gemaakt worden. Als er iets fout gaat en onderdelen van de website onverhoopt verwijderd zijn, kan het door middel van de back-up teruggezet worden. Het onderhoud zal jou daarom altijd gaan helpen om de verschillende onderdelen goed te laten werken en jouw website blijft hierdoor altijd bereikbaar voor jouw klanten.