Zo maak je de perfecte landingspagina voor je website

Websites
Door:
Thomas Kleverlaan
leestijd:
5
minuten
2 mei 2021
Perfecte landings pagina maken voor je website

Als eigenaar van een website wil je iedereen ervan overtuigen dat jouw producten of diensten de moeite waard zijn. Een krachtig middel om dit doeleinde te bereiken, is door het neerzetten van een goede landingspagina. Dit biedt een ingang voor bezoekers en is van doorslaggevend belang voor meer klandizie. Op deze pagina staat namelijk duidelijk en bondig wat jij te bieden hebt.

Voor ieder bedrijf is het een uitdaging om van deze bezoekers ook daadwerkelijk klanten te maken. Hoe maak je dus de perfecte landingspagina voor je website? Hiervoor moet je eerst een goede impressie krijgen van wat een landingspagina eigenlijk is. Ook is het belangrijk om te weten welke voordelen een landingspagina kan brengen en welke onderdelen het verschil maken tussen een kwalitatief goede en minder goede pagina.

Wat is een landingspagina precies?

Een landingspagina is een losse pagina op het web waar bezoekers via advertenties, mailings, printuitingen of sociale media naartoe worden gestuurd. Het heeft als doel om bezoekers gelijk tot actie aan te zetten door bijvoorbeeld gegevens achter te laten. Hierbij dient een landingspagina als marketing hulpmiddel om een bepaald resultaat te stimuleren.

De naam van deze speciale pagina komt van het principe dat bezoekers er gelijk op belanden via een externe bron, zoals advertenties of sociale media berichten. Hierbij wordt de bezoeker, welke nog onbekend is met jouw concept, veranderd in een betalende klant.

Een goede landingspagina is opgevuld met een eenvoudige, korte boodschap, zonder afleidende elementen. Aan de hand van deze boodschap zullen bezoekers hun e-mailadres geven of andere gegevens achterlaten. Het hoofddoel van een landingspagina kan samengevat worden in het mogelijk maken van meer conversie voor jouw bedrijf.

Waarom is een landingspagina belangrijk?

Het hebben van een degelijke website is van belang, maar een goede landingspagina is minstens zo belangrijk. Een potentiële klant moet namelijk wel op de hoogte worden gebracht van jouw bedrijf en de producten of diensten die jij kan leveren. Een landingspagina zorgt voor merkherkenning en verhoogt het aantal klanten.

Een landingspagina heeft een aantal voordelen. Een eerste is dat het aansluit bij jouw advertentie, waardoor een bezoeker zo goed als niet hoeft te zoeken. Minder bezoekers zullen op deze manier afhaken en meer potentiële klanten zullen de boodschap lezen die jij wilt uitdragen. Wanneer je een goede landingspagina hebt, kun je ook besparen op de kosten voor advertenties. Hoe relevanter Google een landingspagina vindt, hoe beter je beoordeeld wordt en hoe minder je zult hoeven betalen om ervoor te zorgen dat mensen doorklikken.

Via een landingspagina kun je bezoekers stap voor stap overtuigen. In een advertentie doe je dit met een voordeel, maar op een landingspagina kun je naast voordelen noemen ook bevestigingen geven, via "social proof". Hierdoor gaat jouw conversie omhoog.

Welke elementen zijn essentieel voor een goede landingspagina?

Ervoor zorgen dat klanten kennismaken met jouw kernwaarden doe je door middel van merkherkenning, het kiezen van de juiste uitstraling en via de perfecte landingspagina. Echter, welke essentiële elementen moet je hierbij meenemen?

1. Een header die de aandacht trekt

De headline of slogan van een pagina zijn het eerste wat de bezoeker leest. Je moet er dus voor zorgen dat deze opvalt. Om een goede headline op te stellen, kun je de volgende vraag beantwoorden: "Wat levert het mij op?". Dit is namelijk ook de vraag die elke potentiële klant zichzelf (onbewust) zal stellen.

Zorg ervoor dat je de aandacht trekt en nieuwsgierigheid aanwakkert, zodat de bezoeker voor het antwoord op de vraag de rest van jouw pagina zal bekijken. Er zijn diverse manieren om jouw headline te testen of diverse opties tegen elkaar af te wegen.

2. Een hero-sectie

Wat ook in het begin van een landingspagina hoort, is de hero-sectie. Hierin wordt de kop- en subtekst gezet en hoe klanten door jou worden geholpen. Het gaat hierbij wel alleen om informatie over datgene waar de doelgroep naar zoekt, het zoekwoord dus. In de hero-sectie dien je ook een toepasselijke visuele ondersteuning te geven en een call-to-action knop. Deze elementen worden nog uitgebreider belicht. Je kunt in je verhaal ook een aantal features opnemen, zoals "we hebben 10 jaar ervaring", "we zijn open van 8:00 tot 20:00" en "ons team bestaat uit gemotiveerde professionals".

landings pagina voorbeeld
Het eerste wat je ziet als je op deze pagina komt is het belangrijkste, ook wel genoemd de hero sectie!

3. Een duidelijke CTA

CTA staat voor Call To Action en is het volgende belangrijke onderdeel van een goede landingspagina. Deze CTA moet de bezoeker overhalen om actie te ondernemen en zijn of haar gegeven achter te laten. Een call to action kan in principe van alles zijn, zoals het aanzetten tot het kopen van een product of het aanmelden op een lijst. Ook kun je mensen ertoe aanzetten zich in te schrijven voor een training of workshop.

Het is belangrijk dat de CTA duidelijk is, zodat mensen gelijk weten tot welke actie zij moeten overgaan. Tot slot wordt een CTA meestal aangemoedigd via een duidelijke knop die gelijk in het oog springt en uitnodigt tot het ondernemen van actie.

Features, wat levert het iemand op? Of waarom is het anders

4. Een sterke, visuele ondersteuning

Een derde element van de perfecte landingspagina is een relevante, visuele versterking voor het product dat je aanbiedt. Hierdoor wordt de bezoeker meer betrokken in het verhaal. Door het gebruik van afbeeldingen, slideshows of video's zorg je er overigens voor dat jouw verhaal beter bij de bezoeker blijft hangen.

Deze kunnen de headline van je landingspagina beter ondersteunen dan alleen tekst doordat het gevoel geeft aan de boodschap. Het toevoegen van een video is uit onderzoek een bewezen methode om een hogere conversie op te leveren. Video's verbinden bezoekers door de combinatie van visuele en auditieve informatie. Ook kunnen mensen hierbij lichaamstaal herkennen.

5. Social proof

Wanneer je aantoont dat jouw product of dienst over een goede kwaliteit beschikt, kun je vertrouwen opwekken bij bezoekers. Als andere gebruikers immers tevreden zijn over wat jouw bedrijf aanbiedt, zullen nieuwe klanten meer betrouwbaarheid achter het aangeboden product zoeken. Deze social proof omvat ervaringen van eerdere klanten, reviews, maar ook het tonen van certificeringen, garanties en logo's.

Social proof door middel van reviews

6. Een FAQ-sectie

Aan de hand van social proof en het laten zien van recensies van andere klanten kun je betrouwbaarheid vergroten. Daarnaast zorgt ook een FAQ-sectie voor meer vertrouwen in en duidelijkheid van jouw merk. Deze plaats je onderaan de landingspagina wanneer je een nieuw product of een nieuwe dienst wilt introduceren. Zo worden algemene vragen over het aangeboden product snel en makkelijk verholpen.

Veel gestelde vragen Voorbeeld (FAQ)
Veel gestelde vragen (FAQ)

7. Een heldere layout

Als laatste criterium geldt een duidelijke layout. Landingspagina's zien er namelijk wel wat anders uit dan normale website pagina's. Dit komt doordat je een eenvoudige boodschap wilt neerzetten, met weinig afleidende elementen. Zorg er dus ook voor dat de layout jouw boodschap ondersteunt en niet afleidt. Vermijdt het toevoegen van menu's binnen jouw website en andere niet relevante informatie. Het hoofddoel van de layout in een landingspagina is ervoor zorgen dat de headline en andere cruciale onderdelen duidelijk door de lezer te zien zijn, zonder dat ze hoeven te scrollen. Spreek mensen overigens ook altijd aan in de tweede persoon.

Menubalk logo landings pagina
Menu balk

Opbouw van volledige landings pagina

Hier onder zie je een volledig overzicht van de complete landings pagina. De pagina hoeft ook zeker niet te lang te worden. Dit het kan zijn dat bezoekers hierdoor gaan twijfelen en dat wil je natuurlijk niet.

landigspagina volledig
De volledige opbouw van de landings pagina

Concluderend; het belang van een goede landingspagina

De perfecte landingspagina voor je website maak je door bovenstaande elementen er op de juiste manier in te verwerken. Op deze manier kan jij bezoekers door middel van een korte boodschap overtuigen om tot actie over te gaan, waardoor de conversie van jouw bedrijf effectief verhoogd wordt. Ga er dus gelijk mee aan de slag en werf op een efficiënte manier nieuwe klanten.

En neem contact op voor meer informatie.

Thomas Kleverlaan
Web ontwikkelaar

Wilt u meer weten over onze website ontwikkeling mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Abel Abels

Art director

Wilt u meer weten over onze huisstijl mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Gerelateerde blogs

Whatsapp button om contact op te nemen met Thomas van Thab Design

Gratis strategie gesprek

Meer uit je website halen?

Levert je website niks op?
Kom vandaag nog in gesprek met een echte expert!
Website voorbeeld van Dekker Bouw
Bedankt voor het insturen van je website! 
Binnen 24 uur krijg je de scan terug.
Oops! Something went wrong while submitting the form.