Je website vernieuwen

Websites
Door:
Thomas Kleverlaan
leestijd:
5
minuten
8 juli 2021
Je website vernieuwen, een uitgebreide blog van hoe je dat precies aanpakt.

[GEUPDATE VERSIE 2024]

Een website is voor veel bedrijven het visitekaartje van hun onderneming, waarin overzichtelijk weergegeven moet zijn welke producten of diensten aangeboden worden en wat dit de klant oplevert. Daarnaast is het belangrijk dat je met deze website veel mensen bereikt en zo een groot netwerk kunt creëren. Om dit te behalen, is het soms noodzakelijk om jouw website te vernieuwen. Hierbij wordt er een herontwerp toegepast om nieuwe klanten te trekken en oude te verrassen.

In dit artikel kom je erachter wat het vernieuwen van een website precies inhoudt, wanneer dit noodzakelijk is en op welke zaken je moet letten wanneer je deze stap wilt nemen.

7 Redenen om je website te vernieuwen

Laten we beginnen met de 7 meest voorkomende redenen om je website te vernieuwen. Uiteraard zijn er nog veel meer redenen, dat is in iedere situatie weer anders. Maar het volgende lijstje zien wij vaak voorbij komen:

  • Verbeterde Zoekmachine Optimalisatie (SEO): Nieuwe inhoud en structuur kunnen helpen om beter te scoren in zoekmachines.
  • Mobiele Vriendelijkheid: Een responsive design zorgt dat je site goed werkt op alle apparaten.
  • Verbeterde Gebruikerservaring (UX): Een frisse, moderne uitstraling maakt je site gebruiksvriendelijker.
  • Nieuwe Functionaliteiten: Voeg nieuwe functies toe zoals een webshop, live chat, of integratie met sociale media.
  • Verhoogde Veiligheid: Update je platform en plugins om veiligheidsrisico's te verminderen.
  • Herpositionering van je Merk: Een nieuw design kan je merk opnieuw positioneren in de markt.
  • Betere Snelheid en Prestaties: Snellere laadtijden verbeteren de gebruikerservaring en SEO.

Wat wordt er verstaan onder een website vernieuwing?

Onder dit concept kun je een zo brede of smalle definitie plaatsen als jij zelf wil. Wellicht wil je enkel een andere kleur of lettertype gebruiken. Onder het vernieuwen van een website kun je een compleet nieuw ontwerp verstaan, waardoor jouw website er helemaal anders uitziet. Hierbij wordt vaak gedacht aan een nieuwe huisstijl of een andere opmaak, maar ook de inhoud kan op een andere manier worden vormgegeven. Vraag jezelf bijvoorbeeld af of het nog aan jouw zakelijke vereisten voldoet en of het goed genoeg scoort in Google. Het is de bedoeling dat eerdere bezoekers van de website het gevoel hebben dat het helemaal anders is.

Waarom zou je kiezen voor een nieuwe website?

Het lijkt allemaal veel gedoe. Je hebt nu toch al een duidelijke website met alles erop en eraan? Echter, het nemen van deze stap is uiterst belangrijk en kan grote voordelen opleveren voor jouw bedrijf. Je website is immers het visitekaartje van je onderneming, waarop mensen gemakkelijk en snel de juiste informatie voorgeschoteld moeten krijgen.

Een website vernieuwen is voordelig en noodzakelijk vanwege een aantal redenen. Ten eerste is het belangrijk dat deze pagina vindbaar is in Google. Als het niet goed scoort in Google, kunnen klanten jou moeilijker vinden. Daarnaast moet een website de juiste doelgroep bereiken, wat te maken heeft met het doel van de website. Een website moet tevens aanvragen en leads genereren en nieuwe omzet en klanten opleveren. Tot slot moet een website een moneymaker zijn en geen kostenpost.

Wanneer is het vernieuwen van je website noodzakelijk?

Een vernieuwing van je website kan om een aantal redenen nodig zijn om nieuwe klanten te werven en oude te verrassen en behouden. Houd hierbij de volgende richtlijnen aan:

  • Een nieuwe website is handig wanneer er wijzigingen zijn doorgevoerd in jouw bedrijf die ingrijpend zijn. Hierdoor kan jouw website bijvoorbeeld een nieuwe naam en andere huisstijl nodig hebben.
  • Daarnaast is je website verouderd als het niet mobielvriendelijk meer is. Dit geldt ook voor websites die nog gebruikmaken van verouderde technieken die door browsers niet worden ondersteund of wanneer het ontwerp gewoon niet meer actueel is.
  • Wanneer je website is gecrasht of gehackt, moet je tevens je website vernieuwen. Dit kan echter voorkomen worden met behulp van een goede hostingprovider die zorgt voor veiligheid.

Je wilt uiteraard een website die tijdloos is en lang mee kan gaan en wanneer je deze doelen nastreeft, heb je niet zo snel een nieuwe website nodig. Als richtlijn kun je daarom aanhouden dat een goede website vijf jaar of langer mee kan.

Waar moet je op letten bij een nieuwe website?

Stap Omschrijving
Doelen stellen Bepaal wat je wilt bereiken met de nieuwe website (bijv. meer verkeer, hogere conversie).
Analyse huidige website Evalueer de prestaties en inhoud van je huidige site.
Ontwerp en ontwikkeling Start het ontwerpproces, kies de technologie en bouw de site.
Content creatie Schrijf nieuwe teksten, maak of update foto's en video's.
5. SEO en Zichtbaarheid Voer zoekwoordenonderzoek uit, optimaliseer meta-titels en -beschrijvingen, voeg alt-teksten toe aan afbeeldingen, optimaliseer URL-structuur en interne links, en stel Google My Business in.
SEO optimalisatie Implementeer SEO-strategieën voor betere vindbaarheid.
Testen Test de nieuwe site op functionaliteit, snelheid en responsiviteit.
Lancering Publiceer je nieuwe site en promoot deze via verschillende kanalen.
Monitoring en onderhoud Houd de prestaties bij en maak zo nodig aanpassingen.

Een goede website is dus erg belangrijk voor jouw bedrijf. Welke stappen moet jij nemen om deze vernieuwing succesvol te laten plaatsvinden?

1. Doelen kiezen

Het is ten eerste belangrijk om je te focussen op de doelen van de nieuwe website. Wat moet je website doen voor jouw bedrijf? Voorbeelden van veel voorkomende doelen zijn het trekken van meer bezoekers, het genereren van meer omzet, je bedrijf opnieuw positioneren of beter vindbaar worden in een zoekmachine.

Dit kun je doen door bijvoorbeeld een webshop te openen, waardoor prijzen helder worden en klanten makkelijker een stap in jouw richting kunnen zetten. Daarnaast kunnen nieuw gevolgde opleidingen of nieuwe producten een bedrijf een nieuw imago geven, wat door de klant online herkend moet kunnen worden. Tevens is een hoge positie in zoekresultaten voordelig, waarbij je onder andere de juiste keywords moet gebruiken.

Formuleer de doelen op een manier dat ze meetbaar zijn. Stel niet als doel "meer bezoekers", maar juist "500 bezoekers per maand". Zo kun je er makkelijk achter komen of het nieuwe ontwerp succesvol uitpakt of niet.

Doelen zetten voor je website
Doelen zetten voor je nieuwe website is een van de belangrijkste dingen waar je mee moet beginnen. Wat wil je met je nieuwe website bereiken?

2. Je oude website analyseren

Daarnaast is het belangrijk om de positie van jouw huidige website te analyseren en hoe deze het doet tegenover concurrenten. Bekijk statistieken over het aantal bezoekers, hoe lang ze op een pagina blijven en waar ze op klikken. Dit kan bijvoorbeeld door jouw website te verbinden met Google Analytics. Overweeg ook de tone of voice die je gebruikt in je teksten en hoe concurrenten dit aanpakken. Geeft dit antwoord op de vragen en is de prijzenpagina helder? Gebruik je overigens ook de juiste keywords in jouw website? Onderzoek bijvoorbeeld met keyword research voor welke keywords jouw concurrenten vindbaar zijn. Check tevens of alle bedrijfsvermeldingen op sociale media profielen nog kloppen en werk ze zo nodig bij.

Naast de inhoud is de opmaak ook van belang, waarbij je eveneens kunt vergelijken met concurrenten. Zijn alle functies nog modern genoeg en welke nieuwe trucjes op dit gebied zijn er bijgekomen? Misschien zijn er ook nieuwe foto's of lay-out structuren nodig om jouw website aantrekkelijker te maken voor klanten. Denk daarnaast na over pagina's die minder relevant zijn en wellicht weg kunnen. Zorg ervoor dat de kernwaarden van jouw bedrijf naar voren komen in je website en dat iedere pagina hierop aansluit. Tot slot moet je je prijzen heroverwegen, wat in lijn moet zijn met het algemene aanbod uit jouw sector.

Analyseren van je oude website
Analyseer je oude website. Wat gaat er goed en wat kan er beter? Zorg dat je die punten in je vernieuwde website verbeterd. Dit kan je ook als doelen stellen.

3. Je nieuwe website bouwen

Vervolgens is het tijd om aan de vernieuwing van je website te werken, waarbij je begint bij je eigen verhaal en de juiste keywords. Gebruik meest gezochte keywords en zorg ervoor dat deze in je tekst staan. Maak een lijst met alle tekst en fotomateriaal die je nodig hebt voor iedere pagina en verzamel dit zorgvuldig. Vervolgens kun je alles logischerwijs in elkaar zetten. Het is altijd verstandig om een laatste check te doen, aangezien typefouten te alle tijden voorkomen moeten worden.

Nieuw design van je website
Ga je zelf aan de haal met het ontwerpen van een website? Of een professionele partij die een website ontwerp voor jou maakt?

4. Je vernieuwde website publiceren

De volgende stap is het publiceren van jouw vernieuwde website, waarbij je het breed moet aankondigen en communiceren naar de buitenwereld. Zet het in jouw nieuwsbrief en vertel het aan je netwerk van ondernemers. Zo kunnen bijvoorbeeld ook half vergeten partnerschappen weer aangewakkerd worden. Werk tevens al je profielen bij, waarbij alle vermeldingen van jouw bedrijf of website moeten worden bijgewerkt. Deel ook je nieuwe site via sociale media.

Daarnaast kun je Google vragen om te komen kijken via Google Search Console. Hierbij komt er een zoekrobot langs die jouw website evalueert, waardoor de zoekresultaten op een hoger tempo worden bijgewerkt. Naarmate jouw website langer online staat, kun je de bezoekersaantallen bijhouden. De cijfers moeten hierbij constant hoger zijn.

Vernieuw je website en boek meer succes

Je website vernieuwen is een belangrijke stap om meer bezoekers en daardoor meer omzet te genereren. Elke vijf jaar is het verstandig om jouw huidige website onder de loep te nemen en te kijken waar er verbetering mogelijk is. Door grondig doelen te kiezen, een nieuwe website op te bouwen en te publiceren, kan jouw bedrijf zijn succes en productiviteit effectief verhogen.

Thomas Kleverlaan
Web ontwikkelaar

Wilt u meer weten over onze website ontwikkeling mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Abel Abels

Art director

Wilt u meer weten over onze huisstijl mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Gerelateerde blogs

Whatsapp button om contact op te nemen met Thomas van Thab Design

Gratis strategie gesprek

Meer uit je website halen?

Levert je website niks op?
Kom vandaag nog in gesprek met een echte expert!
Website voorbeeld van Dekker Bouw
Bedankt voor het insturen van je website! 
Binnen 24 uur krijg je de scan terug.
Oops! Something went wrong while submitting the form.