Wat is social proof? En hoe integreer je dit in je website?

Websites
Door:
Thomas Kleverlaan
leestijd:
4
minuten
22 november 2022
Typemachine met de tekst review uitgetyped

Wat is social proof? En hoe integreer je dit in je website?

Stel, je hebt een geweldig product of dienst ontwikkeld dat een groot verschil kan maken in de wereld. Jouw grote droom is om marktleider te worden binnen jouw specialisme om zo een groot publiek te kunnen bedienen.

Maar hoe zorg je ervoor dat mensen geïnformeerd worden over de geweldige resultaten van jouw product of dienst? Hoe zorg je ervoor dat mensen een gevoel van vertrouwen hebben, niet alleen bij jouw product of dienst, maar ook vertrouwen in jouw brand?

Vertrouwen in jouw bedrijf en jouw product is essentieel om te floreren als bedrijf en social proof, ofwel informatieve sociale invloed, gaat jou hierbij helpen. Maar wat is social proof nu eigenlijk? We leggen het je graag uit. Lees gauw verder om meer te weten te komen over wat is social proof en hoe integreer je dit in je website om zo meer vertrouwen te winnen.

Wat is social proof?

Mensen kijken graag naar elkaar voor het maken van beslissingen. We zijn immers een groepsdier. In ons DNA is dit gedragspatroon geprogrammeerd, waarbij we graag naar onze omgeving kijken om te weten of iets goed of slecht is. Dit is dus wat social proof is, een stukje informatie waaruit blijkt hoe andere mensen het hebben ervaren of wat voor beslissingen anderen hebben genomen. Het is een sociaal en psychologisch fenomeen waarbij mensen acties van anderen kopiëren wanneer ze niet goed weten wat voor beslissing ze moeten nemen. 

Social proof vergroot vertrouwen

Met social proof win je dus meer vertrouwen bij jouw doelgroep. Vele onderzoeken wijzen dan ook uit hoe effectief social proof is. In 2008 werd social proof pas echt wetenschappelijk op de kaart gezet door hoogleraar psychologie en marketing Roberto Beno Cialdini in zijn onderzoek hoe hotelgasten gemotiveerd konden worden om hun handdoeken opnieuw te gebruiken. In het onderzoek werd het beste resultaat behaald door de gasten te laten weten dat andere hotelgasten ook hun handdoeken hergebruiken. In de vele onderzoeken daaropvolgend blijkt steeds weer hoe effectief social proof is.

Dat blijkt ook wel, want social proof is niet meer weg te denken uit onze samenleving en in de digitalisering van onze maatschappij is het gebruik van social proof alleen maar toegenomen. Wanneer je iets gaat bestellen op internet heb je vast weleens voorbij zien komen dat je tijdens het bestelproces krijgt te zien wie er nog meer een bestelling heeft geplaatst.

Meer leads en verkopen door social proof

Social proof leidt dus niet alleen tot meer vertrouwen, maar ook tot meer leads en verkopen. Dit is logisch want wanneer jouw potentiële klant meer vertrouwen heeft dan zal er eerder tot koop worden overgegaan of de klant zal op zijn minst interesse tonen in jouw product of dienst, wat dan weer kan leiden tot koop. Social proof heeft hiermee dus niet alleen direct invloed op het vertrouwen en de relatie met jouw potentiële klant, maar heeft ook een sterke invloed op jouw verkoopcijfers. Wanneer jij bijvoorbeeld een reis gaat boeken, ga je toch ook eerst onderzoeken hoe andere mensen de accommodatie hebben ervaren, en zal je bij weinig of slechte reviews liever kiezen voor een andere bestemming.

Wanneer je aan social proof denkt, is het eerste wat in je opkomt klantenreviews, maar er zijn al aardig wat vormen van social proof ontwikkeld die je gemakkelijk op jouw website kunt integreren. Wil je meer weten over 6 types van social proof op je website? Hieronder leggen we je het uit.

6 types van social proof op je website

1. Klantenreviews

De meest natuurlijke en bekendste vorm van social proof, omdat klantenreviews eigenlijk al eeuwen bestaan. De uitvoering is alleen veranderd. Klanten en vertrouwen werven werd vroeger gedaan door mond-op-mondreclame. Tegenwoordig ‘google’ je even om te weten of een vakantie, restaurant of paar schoenen wel echt zo goed is als ze zelf zeggen. Het is dan ook een slimme zet om deze klantenreviews op je website te integreren zodat potentiële kopers direct te zien krijgen dat andere mensen tevreden zijn over het product of dienst. Hoe meer reviews hoe beter, want aan het aantal reviews is ook meteen te zien hoe gewild het product is. 

2. Keurmerken en certificeringen

Deze reviews worden nog eens extra bekrachtigd wanneer je keurmerken en certificeringen integreert op je website. Met een gerenommeerd keurmerk kan jouw doelgroep door een compact logo in een oogopslag laten zien dat jouw product of dienst kwaliteit en betrouwbaarheid garandeert. Met certificeringen laat je zien dat je als bedrijf aan de gewenste eisen voldoet op gebied van kwaliteit, milieu, duurzaamheid, opleiding en veiligheid.

3. Beroemdheden en influencers

Via social media kanalen als Facebook, Instagram, Tik Tok maar ook via bijvoorbeeld podcasts en blogs zijn er heel wat beroemdheden en influencers die een breed publiek hebben. Hier kun je door zogeheten influencer marketing handig op inspelen. Wat is influencer marketing? Dit is een populaire vorm van marketing waarbij je je marketing uitbesteed aan publieke figuren die een groot bereik hebben. Dit zorgt ervoor dat jouw level van zichtbaarheid, ook wel exposure genoemd, vele malen vergroot. Deze vorm van social proof heeft een impact op jouw naamsbekendheid, populariteit en verkoopcijfers. Ook zijn er grote merknamen zoals Nike, Campina en Red Bull die gebruik maken van beroemdheden die in reclamefilmpjes beknopt uitleggen waarom je voor dat merk wilt kiezen.

4. Deskundigen en experts

Dan is er ook nog de inzet van deskundigen en experts. Dit kan bijvoorbeeld een onafhankelijk website zijn, zoals de Independer, die zich als onafhankelijk expert uitgeeft en een objectief oordeel over jouw product of dienst laat zien. Deze beoordeling kan je dan weer integreren op je website zodat jouw doelgroep meteen kan laten zien hoe betrouwbaar jouw product of dienst is. 

5. Portfolio items met reviews integreren op jouw website

Een andere veelgebruikte vorm van social proof, vooral bij het aanbieden van creatieve diensten, is het aanbieden van portfolio items met reviews op de website. Zo kun je vertrouwen winnen bij potentiële klanten door hun eerder werk te laten zien. Zo krijgen ze meteen een idee en een gevoel bij het zien van jouw werk en door reviews hier aan toe te voegen, wordt de betrouwbaarheid ook meteen bekrachtigd. 

6. De inzet van social media als social proof

We hebben al eerder gezien dat social media een krachtige marketing tool is. Via social media kun je zorgen voor meer zichtbaarheid door influencers jouw product of dienst te laten vertegenwoordigen, maar ook door testimonials regelmatig te laten zien aan jouw social media publiek. Er zijn echter diverse manieren waarop je social media kunt inzetten als een vorm van social proof zodat je deze kunt integreren op jouw website. Zo kun je:

  • op jouw website social media testimonials laten inbouwen
  • door een teller laten zien op jouw website hoeveel volgers je hebt
  • het aantal social media shares laten zien op jouw website posts

Ben je nieuwsgierig geworden nu je gelezen hebt, wat is social proof en hoe integreer je dit in je website? Wil je meer weten over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op om meer te weten te komen over welke opties we aanbieden voor social proof integratie in je website.

Thomas Kleverlaan
Web ontwikkelaar

Wilt u meer weten over onze website ontwikkeling mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Abel Abels

Art director

Wilt u meer weten over onze huisstijl mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Gerelateerde blogs

Whatsapp button om contact op te nemen met Thomas van Thab Design

Gratis strategie gesprek

Meer uit je website halen?

Levert je website niks op?
Kom vandaag nog in gesprek met een echte expert!
Website voorbeeld van Dekker Bouw
Bedankt voor het insturen van je website! 
Binnen 24 uur krijg je de scan terug.
Oops! Something went wrong while submitting the form.