Tekst uitbesteden of zelf schrijven?

Websites
Door:
Thomas Kleverlaan
leestijd:
4
minuten
4 oktober 2021
Tekst zelf schrijven of uitbesteden

Het lijkt zo simpel. Even een goede tekst schrijven, voor je website, een blogtekst of een nieuwsbrief… Ondanks dat je precies weet wat je wilt vertellen, blijkt het toch lastig om dat helder onder woorden te brengen. Het komt er maar niet van en je schuift het al weken voor je uit. Herkenbaar? Voor veel mensen wel. Je bent tenslotte ondernemer, geen schrijver. Desondanks is het altijd weer een dilemma. Ga je zelf aan de slag, of neem je toch liever een professionele copywriter in de arm? Die twijfel is volkomen begrijpelijk. Want een tekstschrijver kost geld. En, denk je misschien, als je er eenmaal voor gaat zitten kun je zelf best een goede tekst op papier zetten. Natuurlijk, als je daar goed in bent, en er plezier in hebt, moet je dat zeker doen! Maar het kan ook zijn dat je je afvraagt of zelf schrijven wel altijd de beste oplossing is. Of het misschien toch niet beter kan, sneller ook en vooral: succesvoller. Dan wordt het tijd dat je je de voors en tegens op een rijtje zet. En wij helpen je daar graag bij, zodat je tot een goed besluit kan komen: je tekst uitbesteden of zelf schrijven?

De voor- en nadelen van zelf schrijven

Je bespaart geld door zelf in de pen te klimmen. Toch? Of levert het je uiteindelijk meer op als je je teksten aan een professional uitbesteedt? Dat is waarschijnlijk de eerste en tegelijk de meest relevante vraag, die je jezelf stelt. Logisch. Want de uitspraak ‘tijd is geld’ is nergens zo van toepassing als in een onderneming. En dat geldt ook voor jouw eigen tijd. Je betaalt jezelf weliswaar niet voor de uren die je erin steekt, maar die gaan natuurlijk wel ten koste van de totale tijd die je tot je beschikking hebt. Een dag heeft tenslotte maar 24 uur. Maar als tijd geen issue is, en je hebt plezier in het opstellen van een tekst, dan is zelf schrijven zeker een optie. Als je een goed gevoel voor taal hebt, scherp en effectief kunt formuleren, waarbij je onderscheid kunt maken tussen hoofd- en bijzaken, ben je al een eind op weg. En met een flinke dosis knowhow en enthousiasme kun je zelf prima een foutloze tekst produceren. Al zijn er wel een aantal zaken die je daarbij in het oog moet houden. We geven je graag een aantal tips.

Waar let je op bij het schrijven?

Er zijn een aantal factoren, die - mede- bepalen of een webpagina, een blog of nieuwsbericht aanslaat, en of er op wordt gereageerd. Uiteraard zijn onderwerp en stijl daarbij belangrijke zaken, maar daarnaast zijn er nog een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. We zetten ze voor je op een rijtje:

• Wek allereerst de interesse van je lezer, door niet vanuit je eigen gevoel te schrijven, maar door je op de klant te richten. Wat interesseert hem, en naar welke oplossingen is hij op zoek? Begin met het probleem en de consequenties daarvan te omschrijven, voordat je de voordelen van jouw product of dienst op gaat sommen.

• Schrijf actief en vlot leesbaar. Je lezer heeft geen zin om door hele lappen tekst te ploegen, want hij wil snel door naar datgene waar hij naar op zoek is. Houd je teksten dus kort en bondig, en schrap overbodige woorden, zoals een teveel aan bijvoeglijke naamwoorden of hulpwerkwoorden, zoals worden, hebben, zullen, kunnen en zijn. Die maken de tekst traag, Korte en lange zinnen afwisselen en een goed gebruik van leestekens zijn belangrijk voor een prettige leesbaarheid, terwijl je opsommingen overzichtelijk maakt met bullets.

• Vermijd Ingewikkelde beschrijvingen en onnodig vakjargon in de tekst; ook mensen die niet alles van de materie afweten moeten jouw webpagina of blogbericht met plezier kunnen lezen. Door gebruik te maken van koppen, subkoppen en voldoende witruimte tussen de alinea’s, maak je je bericht overzichtelijk en makkelijk te scannen, iets wat veel lezers doen. Ook een goed leesbaar lettertype en -grootte komen de leesvriendelijkheid ten goede.

• Bepaal vooraf of het om ‘gewone’ tekst gaat of over een webtekst, die speciaal geschreven wordt voor online gebruik, want daarin zit nogal een verschil. Bij webteksten is het gebruik van de juiste keywords essentieel voor het vindbaar zijn door zoekmachines als Google (of andere zoekmachines). Die sleutelwoorden zijn het meest succesvol in titels en subtitels, aan het begin van de eerste alinea en in de url van je websitepagina’s. Een zoekwoordenonderzoek, dat je voorafgaand aan het schrijven doet, kan je een goed inzicht bieden in de termen waarop potentiële klanten zoeken.

• Daarnaast moet je verhaal overtuigend genoeg zijn om de lezer tot actie aan te zetten. Want dat is uiteindelijk het doel van je webpagina. De juiste woorden maken het mogelijk het gedrag van je lezers te beïnvloeden, zodat ze ook daadwerkelijk op die ‘meer info’- of ‘bestel’ button drukken. Hoe beter het verhaal is, hoe meer omzet je binnenhaalt.

• Na het afronden van je tekst is het zinvol om er even afstand van te nemen. Kijk er na een paar dagen nog eens naar; vaak zie je dan de kleine foutjes of onhandige overgangen die er nog inzitten. Een laatste check voor je besluit tot de definitieve versie.

Schrijven is een vak apart

Ondanks deze tips en tricks merk je dat er bij het schrijven van goede teksten komt toch meer komt kijken dan je dacht. Want in de praktijk blijkt het verdomd moeilijk om precies de juiste tekst op papier te krijgen. Met de raad in je achterhoofd alle overbodige info te schrappen, schaaf je zo veel aan de tekst, dat er geen wezenlijk verhaal meer overblijft. Als je dan, ondanks meerdere pogingen, toch het gevoel hebt dat het resultaat van een tekstschrijver stukken beter is dan dat van jou, dan is het een verademing om een professional in te schakelen! Natuurlijk ben jij de expert en heb jij alle kennis in huis. Maar je bent geen schrijver, en het feit dat je er alles van weet maakt het soms juist moeilijk. Je zit er met je neus bovenop, terwijl een frisse kijk op de zaak juist wat afstand vergt. Schrijven is tenslotte een vak apart en kost bovendien veel tijd, die je niet in je eigen bedrijf kan steken. En even een gewetensvraag: hoeveel derf je aan inkomsten als je met jouw tekst minder klanten binnenhaalt dan waar je op hoopte? Al met al redenen genoeg om het schrijven van je teksten uit handen te geven.

Wat mag je verwachten van een tekstschrijver?

Naast de bespaarde tijd is effectiviteit het grootste voordeel om een copywriter in te schakelen. Met een goed geschreven, wervend verhaal kom je professioneel over, waardoor je je investering snel terug kunt verdienen! Daarbij heeft hij/zij de juiste ervaring om teksten te schrijven, die echt iets voor je bedrijf doen. En kies vooral een professional, die bij je bedrijf past. Daarvoor hoeft hij geen specialist te zijn op jouw terrein, want in een specifieke briefing bezorg je hem alle relevante info, die belangrijk is voor de opdracht. Met die specifieke details kan een ervaren tekstschrijver doorgaans snel een boeiende en effectieve tekst creëren.

Welke info heeft een copywriter nodig

Als je besluit de tekst uit handen te geven, is het zinvol vooraf even wat zaken op een rijtje te zetten. Om wat voor soort tekst gaat het, welke informatie wil je precies overbrengen, en wie is de doelgroep die je wilt benaderen. Daarnaast komen er zaken aan bod als stijl en tone-of-voice, zoektermen, de aanspreekvorm, en een eventuele deadline. De meeste copywriters hanteren daar een soort vragenlijstje voor, dat hen van de juiste info voorziet. Ook bepaalde externe bronnen, zoals relevante websites die hem van extra informatie voorzien en hem in de richting van de juiste sfeer en stijl wijzen, vormen daarbij een welkome aanvulling. Want de juiste info is essentieel om het de tekstschrijver mogelijk te maken precies die tekst te schrijven, die jou voor ogen staat.

Gun jezelf de best mogelijke oplossing

Laten we maar eerlijk zijn. Je bent als ondernemer liever met je eigen bedrijf bezig dan met schrijven. Keywords en SEO-teksten zijn niet echt jouw ding. En de resultaten van goede copywriters bewijzen zich in de praktijk: tal van professionele tekstschrijvers weten de meest ideale resultaten te behalen voor hun klanten. Perfecte, wervende teksten die aantoonbare winsten opleveren. En uiteindelijk is dát de doelstelling van jouw tekst!
Je tekst uitbesteden of zelf schrijven is altijd een dilemma, maar na het lezen van dit verhaal ben je beter op de hoogte van de voor-en nadelen. Daarmee kun je een weloverwogen keuze maken om jezelf van die last te ontdoen, om eindelijk die taak van je to-do lijst af te strepen. Door vandaag nog te bellen of mailen met de copywriter van jouw keuze, weet je al snel wat de mogelijkheden zijn! Geef je wensen aan en ze gaan er direct mee aan de slag. Zodat jij alle tijd kan steken in waar jij goed in bent: jouw business. Problem solved!


Thomas Kleverlaan
Web ontwikkelaar

Wilt u meer weten over onze website ontwikkeling mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Abel Abels

Art director

Wilt u meer weten over onze huisstijl mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Gerelateerde blogs

Whatsapp button om contact op te nemen met Thomas van Thab Design

Gratis scan

Meer uit je website halen?

Laat je website gratis beoordelen door een echte expert!
Website voorbeeld van Dekker Bouw
Bedankt voor het insturen van je website! 
Binnen 24 uur krijg je de scan terug.
Oops! Something went wrong while submitting the form.