Wat kan een zakelijke website jouw bedrijf opleveren?

Websites
Door:
Thomas Kleverlaan
leestijd:
7
minuten
11 oktober 2022
Ondernemer die aan het werk is aan zijn zakelijke bedrijfswebsite in een cafe

Wil je het succes van je onderneming een niveau hoger tillen? Dan is een zakelijke bedrijfswebsite opzetten vast en zeker geen overbodige luxe. Een website maakt het zoveel gemakkelijker voor bedrijven en zelfstandigen om succes te verkrijgen en dat heeft méér dan een goede reden.

Wat kan een zakelijke website nu precies doen voor je bedrijf? Wat is de meerwaarde van zo'n website en waarop moet je letten als je een website laat bouwen? Hieronder lees je alles wat je wilt weten!

Wat kan een zakelijke website jouw bedrijf opleveren?

1. Méér potentiële klanten

In de eerste plaats fungeert een zakelijke bedrijfswebsite natuurlijk als een soort van visitekaartje. Dat wil zeggen, je website maakt duidelijk aan mensen die op zoek zijn naar de dienst of het product die jij levert dat jouw onderneming bestaat. 

Hoe bereikbaarder je bent via zoekmachines als Google, hoe groter de kans dat je meer potentiële klanten aantrekt. Als je daarbij je website blijft uitbouwen en verbeteren, scoor je steeds hoger in die zoekmachines en is de bal aan het rollen!

2. Een geautomatiseerd proces

Daarbij bestaan er tegenwoordig heel wat webdesigners waarmee je gemakkelijk een haast volledig geautomatiseerde website opzet. Dit komt vooral omdat bijvoorbeeld contactformulieren, betalingen en andere processen die normaal gezien véél tijd en energie vragen volledig vanzelf werken. 

Dit betekent dat je als zelfstandige of eigenaar van een bedrijf méér tijd over hebt om je te focussen op de core business van je bedrijf. Een win-winsituatie dus: jouw klanten zijn altijd tevreden én jij levert beter werk.

3. Altijd bereikbaar voor klanten

Wat maakt een ondernemer écht goed? Eerst en vooral een transparante communicatie met klanten. Natuurlijk wordt het moeilijker om elke klant dezelfde aandacht te geven naarmate je klantenbestand groter wordt. 

Dankzij een website beschikken bezoekers en klanten altijd over de mogelijkheid om je te contacteren met vragen. Dit kan bijvoorbeeld via een contactformulier maar je kan ook gerust een zakelijk telefoonnummer of e-mailadres op je website vermelden.

4. Inzicht in de bezoekersstatistieken

Vervolgens heb je als ondernemer véél meer zicht op het aantal potentiële klanten en bezoekers als je een website hebt. Bij de meeste web-builders beschik je namelijk over de mogelijkheid om live of op eender welk moment te zien wanneer je meer of minder bezoekers had, waar die bezoekers vandaan komen, welke pagina's ze precies hebben bezocht en meer. 

Het resultaat? Je hebt veel meer controle over je website waardoor het gemakkelijker is om te bepalen wat je er nog aan kunt verbeteren. Als je succesvol wilt worden met je zakelijke activiteiten is dat een must!

Verplicht en belangrijk om te vermelden op een zakelijke website

Bij de bouw van je eigen website denk je misschien in de eerste plaats na over hoe je wilt dat die site eruitziet, welke uitstraling je ermee bereikt en hoe je je diensten of producten op een zo duidelijk en aantrekkelijk mogelijk manier kunt presenteren. 

Dergelijke zaken zijn zeker belangrijk maar als je wilt dat je bedrijfswebsite écht professioneel overkomt en het gewenste effect heeft, mag je ook onderstaande factoren niet vergeten:

1. Integreer een contactformulier

Ten eerste is het een heel goed idee om een contactformulier op je website te plaatsen. Waarom? Omdat je dan veel gemakkelijker vragen van klanten en bezoekers beantwoordt en dat draagt natuurlijk bij aan hun klantervaring. 

Zo'n contactformulier vraagt enkel wat basisinformatie van de persoon in kwestie (zoals een e-mailadres en naam) en je krijgt als bedrijfsleider meteen een automatische melding in je mailbox. Zo help je je klanten of geïnteresseerde bezoekers veel sneller.

2. Vermeld je bedrijfsgegevens

Daarbij is het verplicht om op the website enkele belangrijke gegevens te vermelden die te maken hebben met je onderneming zelf. Denk maar aan:

  • Je volledige naam én de handelsnaam
  • De adresgegevens van de onderneming (eventueel een bezoekadres)
  • Het KVK-nummer van je onderneming
  • Het btw-identificatienummer van de onderneming

Dergelijke zaken zijn verplicht omdat ze het mogelijk maken om jouw onderneming te identificeren, wat voor klanten en leveranciers natuurlijk heel belangrijk is. Zorg bij de opbouw van je website dus zeker dat je bovenstaande gegevens vermeld!

3. Contactgegevens voor klanten

Naast de formele gegevens die te maken hebben met de onderneming is het ook van belang om persoonlijke contactgegevens te vermelden op je website. Denk maar aan een e-mailadres en de mogelijkheid om persoonlijk contact op te nemen (zoals daarnet al werd aangehaald bij het contactformulier).

Ook is het van belang dat het adres én de naam van de aanbieder van de diensten of producten weergegeven worden als het gaat om een andere persoon dan jijzelf. Heel wat informatie dus, die je op je website moet (laten) zetten maar het zal het succes van je onderneming én de klantervaring alleen maar beter maken!

Meer bezoekers naar je website trekken, hoe doe je dat?

Als je écht succes wilt verkrijgen met je website is het in de eerste plaats natuurlijk belangrijk dat je voldoende bezoekes hebt. Niet bepaald gemakkelijk, want er bestaat zoiets als een algoritme in zoekmachines dat bepaalt hoe gemakkelijk website te vinden zijn.

Het optimaliseren van je website is een essentiële stap om uiteindelijk méér bezoekers over de vloer te krijgen. Om dat te realiseren, moet je met een aantal zaken rekening houden. Hieronder enkele goede tips:

1. Het belang van SEO

In de eerste plaats mag je de rol van SEO, of Search Engine Optimization, niet onderschatten. SEO heeft eigenlijk betrekking op alle maatregelen die je treft om je website gemakkelijker vindbaar te maken. Denk maar aan het gebruik van zoekwoorden in de teksten op je pagina's.

Hoe beter je dergelijke zoekwoorden verwerkt in je content, hoe gemakkelijker het zal zijn voor gebruikers van zoekmachines om jou website te vinden. Zorg er dus zeker voor dat de inhoud die je deelt geoptimaliseerd is!

2. Een visueel aantrekkelijke website

Daarbij is het natuurlijk ook een goed idee om voldoende aandacht te besteden aan de visuele uitstraling van je website zelf. Niemand blijft lang op een website die er oubollig, saai of chaotisch uitziet. Die eerste paar seconden zijn van levensbelang voor je website en een goede eerste indruk bepaalt mede of een bezoeker op je pagina blijft of meteen weg klikt.

Besteed dus zeker voldoende aandacht aan de afbeeldingen die je gebruikt, het template van je website en het design. Maak er een prachtig, uniform geheel van dat meteen de aandacht trekt en bezoekers de website-ervaring biedt waar ze naar op zoek zijn. De kans is groot dat je op die manier héél wat meer klanten krijgt!

3. Regelmatig inhoud delen op je website

Ten slotte loont het de moeite om regelmatig inhoud te delen op je website en dat kan bijvoorbeeld door middel van een blog. Vaak hebben bedrijfsleiders niet meteen de tijd of energie over om elke week een leuk blogje te schrijven maar het voordeel is dat je dit ook kunt uitbesteden.

Deel bijvoorbeeld leuke informatie over de achtergrond van je bedrijf, hoe het allemaal in zijn werk gaat of zelfs persoonlijke weetjes. Zo creëer je een band met je bezoekers, wat essentieel is voor langdurige klantenrelaties. Een bijkomend voordeel is dat een website waar regelmatig nieuwe inhoud op komt ook veel beter scoort op zoekmachines!

De kosten van een bedrijfswebsite

De vraag: waarom heb je een bedrijfswebsite nodig ?, die is nu al uitvoerig beantwoord. Een andere belangrijke vraag die je jezelf ongetwijfeld stelt, heeft te maken met de kostprijs van een website. Hoewel het mogelijk is om die zelf te maken, loont het ook de moeite om het bouwen van je website uit te besteden. 

Hoeveel je hiervoor betaalt, hangt af van de omvang en complexiteit van de zaak. Laat je een website bouwen bij een professional? Dan kan je tussen de 500 euro al een goed werk krijgen. Natuurlijk loopt de kostprijs bij veel webdesigners al snel op tot 15.000 euro voor het complete pakket en een revolutionaire website.

Wil je voor jouw zakelijke activiteiten of bedrijf de beste website gebouwd krijgen? Ontdek dan de mogelijkheden van Thab Design en til het succes van je onderneming een niveau hoger!

Thomas Kleverlaan
Web ontwikkelaar

Wilt u meer weten over onze website ontwikkeling mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Abel Abels

Art director

Wilt u meer weten over onze huisstijl mogelijkheden?

Dank u! Uw inzending is ontvangen!

Oeps! Er ging iets mis bij het verzenden van het formulier.

Gerelateerde blogs

Whatsapp button om contact op te nemen met Thomas van Thab Design

Gratis scan

Meer uit je website halen?

Laat je website gratis beoordelen door een echte expert!
Website voorbeeld van Dekker Bouw
Bedankt voor het insturen van je website! 
Binnen 24 uur krijg je de scan terug.
Oops! Something went wrong while submitting the form.